Minulý blog sme sa venovali reči tela a v dnešnom blogu budeme v tejto téme pokračovať. Pozrieme sa na ďalšie časti tela a na to, čo o nás dokážu prezradiť.
Ruky
Ruky sú extrémne výrazné. Koniec koncov, signály rúk slúžia aj ako komunikačný prostriedok celých jazykov. Tak ako ústa ich na vyjadrenie a naznačenie myšlienok môžeme používať vedome aj nevedome. Ruky dokážu byť obrovským nástrojom komunikácie.
Tu je pár postrehov:
- Ak váš zákazník bubnuje prstami, znamená to, že je netrpezlivý. V takom prípade svoju prezentáciu urýchlite alebo rovno prejdite k podstate. Pravdepodobne máte do činenia s niekým, kto nemá čas alebo svoj čas nechce tráviť počúvaním všetkých detailov.
- Ak sa váš zákazník hrá s vecami na stole (napríklad s perom, papiermi atď.), je možné, že je znudený alebo podráždený. Všímajte si ďalšie signály, aby ste zistili, o čo ide. V každom prípade však reagujte podobne. Obráťte pozornosť na klienta, pýtajte sa a zapojte ho do rozhovoru.
- Ak sa zákazník opiera o opierku a nakláňa sa na ňu, podvedome vám naznačuje, že by rád stretnutie ukončil. Nie je to síce dobrý signál, ale stretnutie ešte môžete zachrániť. Aj tu vám pomôže, keď klienta zapojíte do dialógu.
- Ukazovanie a poklepkávanie prstami vám napovie, že sa vás váš klient snaží zastrašiť. Je to silný signál a odpovedať naň môžete tak, že budete neustále pristupovať k problémom a otázkam potenciálneho zákazníka.
Ďalším dôležitým znakom je držanie tela klienta. Je jedno, či stojí alebo sedí, ak má uvoľnené ramená a jeho ruky smerujú k vám, znamená to, že ho zaujíma, čo hovoríte. Ak má ruky odvrátené, neprístupný postoj alebo ak sa otáča smerom od vás, pozeráte sa na človeka, ktorému sa nepáči, čo hovoríte. To isté platí aj v prípade, že má prekrížené ruky.
Chodidlá
Nohy sú možno prekvapujúcim zdrojom reči tela. Práve preto sú však veľmi užitočné. Mnoho ľudí sa snaží svoj výraz tváre ovládať, aby ich nemohli iní prečítať, ale zabúdajú pri tom na svoje nohy. Či je niekto naklonený vašim nápadom, môžete ľahko povedať, ak jeho chodidlá smerujú ku vám. Ak sú naopak otočené iným smerom, daná osoba vás nemieni vypočuť. To platí bez ohľadu na to, či váš klient stojí alebo sedí. Opýtajte sa ho, nad čím premýšľa. Nechajte ho hovoriť, aby ste vedeli, prečo ho vaše slová nezaujímajú. Rovnako ako poklepkávanie prstami aj hojdanie nohami alebo chodidlami naznačuje, že váš potenciálny klient sa asi nudí. Zamyslite sa, či nehovoríte príliš dlho a dajte šancu prehovoriť aj svojmu klientovi. Poskakovanie alebo kývanie nohami môžu naznačovať aj to, že má klient pocit, že má v rozhovore navrch.
Čítanie signálov reči tela nie je o tom, ako byť prefíkaným obchodníkom, ktorý pozná kúzelné triky na rýchly zisk peňazí. Ide skôr o pomôcku, vďaka ktorej budete empatickejší k svojmu klientovi a vytvoríte si s ním vzťah. Čítanie reči tela je z mnohých aspektov iba ďalším dôkazom toho, že ste skvelým poslucháčom. A najlepší obchodníci sú zároveň najlepší poslucháči. Venujte pozornosť reči tela svojho potenciálneho zákazníka, aby ste dobre rozumeli jeho potrebám a vedeli ich riešiť, nie aby ste za každú cenu niečo predali.