Ako pomôcť svojim zamestnancom nájsť balans medzi pracovným a osobným životom (1. časť)

Túto tému som už rozoberala v jednom z blogov, no keďže mala veľký úspech, vrátim sa k nej ešte aj dnes. Lepšia rovnováha medzi pracovným a súkromným životom vašich zamestnancov môže byť prínosom pre celú firmu. Pomáha zvyšovať produktivitu a redukovať absencie. Šťastnejší a menej vystresovaní zamestnanci sú lojálnejší, motivovanejší a odhodlaní plniť svoje úlohy.

Vyvážený život podporuje fyzické aj psychické zdravie a pohodu. Nadriadení si u vyrovnaných zamestnancov všimnú väčšiu zodpovednosť, lepšiu komunikáciu aj tímovú prácu, čo neraz súvisí aj so zmiernením napätia vo firme. Dobrá rovnováha medzi pracovným a súkromným životom dokonca dokáže znížiť aj vaše náklady na nábor a náklady súvisiace s fluktuáciou zamestnancov.

Tu je 8 tipov, pomocou ktorých tento balans podporíte.

Krátke prestávky

Ľudia boli kedysi lovci a zberači. Neboli sme nijako vybavení na to, aby sme celý deň zízali na obrazovku počítača a sedeli pri stole osem alebo viac hodín denne. Aj tí najoddanejší zamestnanci môžu po hodine alebo dvoch nepretržitej práce trpieť fyzickou a duševnou únavou. Jedným z najlepších spôsobov, ako proti tomu bojovať sú krátke prestávky. Zriaďte v kancelárii spoločenskú zónu, kde sa môžu ľudia uvoľniť a dobiť. Zvládať stres a na chvíľu sa zrelaxovať môže pomôcť aj rýchla prechádzka na čerstvom vzduchu. Môže sa vám zdať, že prestávky váš tím len odvádzajú od plnenia úloh, ale verte mi, že v konečnom dôsledku zlepšia efektivitu vašich zamestnancov pri práci. Produktivita postupom času klesá, ale prestávka pomôže ľuďom znova sa sústrediť, podporujú vytrvalosť a doplnia energiu.

Práca z domu a flexibilný rozvrh

Samozrejme, že v niektorých odvetviach práca z domu nie je možná. Kuchár ani murár nemôžu robiť svoju prácu z domu. U ostatných pracovníkov však môžete zvážiť možnosti práce z domu alebo cez telefón/internet. Každý, ktorý pracuje na počítači, môže svoju prácu bez problémov robiť z domu. Táto možnosť okrem lepšej rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom dokonca ušetrí čas a náklady na dochádzku. Ak zamestnanec každý deň cestuje hodinu do práce a hodinu z práce, mohol by tak každý týždeň získať 2 až 10 hodín, keby z domu pracoval jeden až päť dní.

Flexibilný rozvrh neznamená, že si zamestnanec vyberá, kedy sa má alebo nemá ukázať v práci. Skôr tým myslím, že zamestnancom môžete umožniť rozhodnúť sa, kedy chcú začať pracovať a kedy by chceli ukončiť svoj bežný pracovný deň. Napríklad im môžete povedať, že každý deň musia odrobiť osem hodín, ale môžu si vybrať, kedy začnú.

SKUTOČNÁ dovolenka

Často sa stane, že šéf pošle zamestnancom SMS alebo im zavolá aj počas dovolenky. Pokiaľ nejde o absolútne naliehavú situáciu, zamestnancov počas čerpania dovolenky nevyrušujte. Ak budete každú hodinu vyvolávať, zamestnanec sa nemôže uvoľniť a bude sa ďalej sústrediť len na prácu. Keď je zamestnanec na dovolenke alebo mimo práce, nemali by ste ho kontaktovať. Dlhé hodiny v práci a žiadny spoločenský život mimo práce môžu viesť k vyhoreniu. V konečnom dôsledku to môže spôsobiť, že zamestnanci budú menej produktívni a s vysokou pravdepodobnosťou z takej pozície odídu.

Ak ešte zamestnancom nedávate platené voľno, zvážte výhody a to, ako by to mohlo pomôcť obom stranám. Ak zamestnancom platíte aj za voľno, je pravdepodobnejšie, že si ho aj vyčerpajú. Mnohí z vašich zamestnancov si možno nemôžu dovoliť zobrať si voľno, takže platené voľno by malo pozitívny vplyv na rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.

 

Odporúčané články:

Copy link
Powered by Social Snap